“Traveling to be better”: migratory trajectories of children and adolescents who have entered Chile through nonauthorized crossing points during the COVID19 pandemic

Authors

Keywords:

Childhood, Adolescents, International migration, Human mobility, Border

Abstract

Chile has experienced a significant increase in migrant and refugee populations in recent years. Although this is not always considered, many new arrivals are children and adolescents, most of whom are from Latin American countries. The article is based on ongoing qualitative research that aims to understand the experiences, discourses and practices developed around health and illness among children and adolescents who have crossed the northern border of Chile during the COVID-19 pandemic. This article examines their migratory experiences and trajectories, as well as their impact on their health, while acknowledging the importance of highlighting the ruptures and continuities that children and adolescents face at this point in their life cycle. The capacity of children and adolescents to rethink multiple forms of belonging in the context of migration is also discussed.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Adsera, A. & Tienda, M. (2015). Comparative perspectives on international migration and child well-being. The annals of the American Academy, 643(1). https://doi.org/10.1177/0002716212445742

Agier, M. (2014). De la frontera a la condición cosmopolita. La antropología más allá del multiculturalismo. Frontera norte, 26(3), 57-73.

Albanski, L. (2020). Shattered spaces of migrant childhood: Camps, borders and uncertain status. International Sociology, 35(5), 480-486. https://doi.org/10.1177/0268580920957912

Alfaro, J.; Oyarzún, D. & Guzmán, J. (2016). Noción y relevancia del estudio del bienestar subjetivo en la infancia y adolescencia. En J. Alfaro, J. Guzmán, D. Oyarzún, F. Reyes, D. Sirlopú & J. Varela (eds) Bienestar subjetivo de la infancia en Chile en el contexto internacional. Santiago: Universisdad del Desarrollo.

Alvarez, J. & Ramirez, S. (2009). “Cruzando Fronteras”: una aproximación etnográfica a la migración clandestina ecuatoriana en tránsito hacia Estados Unidos. Confluenze. Rivista di studi iberoamericani, 1(1), 89-113.

Bean, T.; Derluyn, I.; Eurelings-Bontekoe, E.; Broekaert, E. & Spinhoven, P. (2007). Comparing psychological distress, traumatic stress reactions, and experiences of unaccompanied refugee minors with experiences of adolescents accompanied by parents. The Journal of Nervous and Mental Disease, 195(4), 288-297. https://doi.org/10.1097/01.nmd.0000243751.49499.93

Blukacz, A.; Cabieses, B. & Markkula, N. (2020). Inequities in mental health and mental healthcare between international immigrants and locals in Chile: A narrative review. International Journal for Equity in Health, 19(1), 197. https://doi.org/10.1186/s12939-020-01312-2

Bourgois P.; Holmes, S.; Sue K. & Quesada J. (2017). Structural Vulnerability: Operationalizing the Concept to Address Health Disparities in Clinical Care. Acad Med. 92(3), 299-307. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5233668

Breilh J. (2013). La determinación social de la salud como herramienta de transformación hacia una nueva salud pública (salud colectiva). Rev. Fac. Nac. Salud Publica. 31(1), 13-27. http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-386X2013000400002

Cabieses, B., Bernales, M., & Mc Intyre, A. (2017). La migración internacional como determinante social de la salud: Evidencia y propuestas para políticas públicas. Santiago: UDD Editor.

Cabieses, B; Chepo, M.; Oyarte, M.; Markkula, N.; Bustos P. & Pedrero, V. (2017). Brechas de desigualdad en salud en niños migrantes versus locales en Chile. Rev Chil Pediatr, 88(6):707-16.

Cabieses, B., & Oyarte, M. (2020). Health access to immigrants: Identifying gaps for social protection in health. Revista de Saúde Pública, 54, 20. https://doi.org/10.11606/S1518-8787.2020054001501

Cabieses, B.; Obach, A. & Molina, X. (2020). La oportunidad de incorporar el bienestar subjetivo en la protección de la infancia y adolescencia en Chile. Rev Chil Pediatr, 91(2), 183-189.

Calderón, F. & Saffirio, F. (2017). Avances y desafíos en el ejercicio del derecho a la salud desde la experiencia del SJM. En B. Cabieses, M. Bernales & A. Mc Intyre (eds) La migración Internacional como determinante social de la salud en Chile: Evidencia y propuestas para políticas públicas (pp. 51-59). Santiago: Universidad del Desarrollo.

Canales, M. (2006). Metodologías de Investigación social. Introducción a los oficios. Santiago: Lom.

Carreño, A. & León, C. (2023). Niñeces migrantes al aire: experiencias de co-construcción de narrativas de niños, niñas y adolescentes que han pasado por paso no habilitado en Chile durante la crisis por COVID-19. XI Congreso Chileno de Antropología, 19-20 de enero. Osorno, Los Lagos. Chile.

CEPAL, UNICEF (2020). Violencia contra niñas, niños y adolescentes en tiempos de COVID-19. Informe COVID-19 CEPAL-UNICEF. América Latina y El Caribe.

Davis, J. (1998). Understanding the Meanings of Children: A Reflexive Process’, Children and Society 12(5), 336–48. https://doi.org/10.1111/j.1099-0860.1998.tb00089.x

De la Peña Astorga, G.; Maldonado, M. S. & Corpus, S. D. J. C. (2020). Casa del Migrante de Saltillo. Salud y solidaridad en el fenómeno de la migración centroamericana en tránsito por México. Revista Transporte y Territorio, (22). https://doi.org/10.34096/rtt.i22.6462

Denzin, N. & Lincon, Y. (2000). Handbook of Qualitative Research. Thousand Oaks: Sage.

Di Iorio J.; Lenta M.M. & Gueglio C. (2020). De la retórica a la gramática de la investigación con niñas, niños y adolescentes. Sociedad e infancias. 5: 121-132. https://doi.org/10.5209/soci.71480

Elizalde, A.; Thayer Correa, L. E. & Córdova, M. G. (2013). Migraciones sur-sur: paradojas globales y promesas locales. Polis. Revista Latinoamericana, 12(35), 7-13.

Esteban Tortajada, M.B.; Crespo, F.; Novella, A.M. & Sabariego, M. (2021). Aportes reflexivos para la investigación con las infancias. Corresponsabilidad en el avance de su participación. Sociedad e Infancias, 5, 21-33. https://doi.org/10.5209/soci.71444

Eyzaguirre, S.; Aguirre, J. & Blanco, N. (2019). Dónde estudian, cómo les va y qué impacto tienen los escolares inmigrantes. En I. Aninat & R. Vergara (eds.) Inmigración en Chile. Una mirada multidimensional (pp. 149-187). Santiago: Fondo de Cultura Económica.

Fanon, F. (1961). Les damnés de la terre. París, Éditions Maspero.

Farmer, P. (2004). Pathologies of Power: Health, Human Rights, and the New War on the Poor, Berkeley: University of California Press.

Glockner-Fagetti, V. (2019). Las caravanas migrantes como estrategia de movilidad y espacio de protección, autonomía y solidaridad para los adolescentes centroamericanos. Iberoforum. Revista de Ciencias Sociales, 14(27), 145-174.

Hebebrand, J.; Anagnostopoulos, D.; Eliez, S.; Linse, H.; Pejovic-Milovancevic, M. & Klasen, H. (2016). A first assessment of the needs of young refugees arriving in Europe: What mental health professionals need to know. European Child & Adolescent Psychiatry, 25(1), 1-6. https://doi.org/10.1007/s00787-015-0807-0

Hernández-Hernández, O. (2020). Políticas de la memoria de niñas y niños en caravana de migrantes centroamericanos. Frontera Norte, 32.

Larenas-Rosa, D. & Cabieses, B. (2018). Acceso a salud de la población migrante internacional en situación irregular: La respuesta del sector salud en Chile Access to health services for international migrant population in an irregular situation: The health sector response in Chile. Cuadernos médicos-sociales, 58, 97-108.

Liberona, N. (2020). Fronteras y movilidad humana en América Latina. Nueva Sociedad, 289, 49-58.

Liberona, N. (2021). El rol de las fronteras en el fenómeno de tráfico de migrantes. En H. Dilla & F. Neira (Eds.) Donde el pedernal choca con el acero. Hacia una teoría crítica de las fronteras latinoamericanas. RIL

Maalla, N. (2021). El derecho al más alto nivel posible de salud mental y la prevención de la violencia contra las niñas y los niños refugiados y solicitantes de asilo. En N. Espejo (ed). Acceso a la justicia y protección integral de los derechos de las niñas y los niños en contexto de movilidad internacional (pp. 157-188). Suprema Corte de Justicia de la Nación; México.

Mancillas Bazán, C. (2009). Migración de menores mexicanos a Estados Unidos. Las políticas públicas ante los retos de la migración mexicana a Estados Unidos. México: CONAPO.

Menéndez, E. L. (1992). Salud pública: sector estatal, ciencia aplicada o ideología de lo posible. En PAHO (1992) La crisis de la salud pública: reflexiones para el debate (pp. 103-122). Washington D.C.: Organización Panamericana de la Salud. https://iris.paho.org/handle/10665.2/38203

Menéndez, E. L. (1994a). La enfermedad y la curación ¿Qué es medicina tradicional? Alteridades 4(7), 71-83.

Menéndez, E. L. (1994b). Prácticas populares, grupos indígenas y sector salud: articulación cogestiva o los recursos de la pobreza. Publicar, 111(4), 7-32.

Ministerio de Educación (2022). Política Nacional de Estudiantes Extranjeros 2018-2022. Ministerio de Educación, Gobierno de Chile; Santiago. https://migrantes.mineduc.cl/wp-content/uploads/sites/88/2020/04/Pol%C3%ADtica-Nacional-Estud-Extranjeros.pdf

Morales, A. & González, J. (2022). Política migratoria: Un balance. CIPER.

Obach, A.; Carreño A. & Urrutia C. (2020). Experiencias de tristezas, desarraigos y soledades: Identificación de necesidades de salud en adolescentes migrantes a partir de los resultados de un estudio etnográfico. En A. Avaria, B. Cabieses & A. Obach (eds.) Salud y Migraciones. Santiago: RIL.

Obach, A.; Hasen, F.; Cabieses, B.; D’Angelo, C. & Santander, S. (2020). Conocimiento, acceso y uso del sistema de salud en adolescentes migrantes en Chile: Resultados de un estudio exploratorio. Revista Panamericana de Salud Pública, 44, e175. https://doi.org/10.26633/RPSP.2020.175

Oyanedel, J.; Alfaro, J. & Mella, C. (2015). Bienestar Subjetivo y Calidad de Vida en la Infancia en Chile. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 13 (1), 313-327.

Pavez, I.; Ortiz López, J. E.; Jara, P.; Olguín, C. & Domaica, A. (2018). Infancia haitiana migrante en Chile: Barreras y oportunidades en el proceso de escolarización. Entre Diversidades: Revista de Ciencias Sociales y Humanidades, 71-97.

Pavez Soto, I. & Acuña, V. (2019). Niñas migrantes en Chile: Vivencias en torno al acoso callejero y violencia sexual. Revista Señales, 21(VII), 36-47.

Pavez Soto, I. (2013). Los significados de «ser niña y niño migrante»: Conceptualizaciones desde la infancia peruana en Chile. Polis (Santiago), 12(35), 183-210. https://doi.org/10.4067/S0718-65682013000200009

Pavez-Soto, I.; Galaz, C.; Poblete Godoy, D.; Acuña, V. & Sepúlveda, N. (2020). Horizontes de la intervención social con infancia migrante en Chile Horizons of social intervention with migrant children in Chile. RUMBOS TS Un Espacio Crítico para la Reflexión en Ciencias Sociales. https://doi.org/10.51188/rrts.num23.403

Poblete, R.; Galaz, C. (2016). Niños Y Niñas Migrantes: Trayectorias De Inclusión Educativa En Escuelas De La Región Metropolitana. Informe Final De Investigación. MINEDUC. https://www.supereduc.cl/wp-content/uploads/2017/01/Informe-Final-de-Investigacio%CC%81n-Migrantes.pdf

Punch, S. (2002). Research with children: The same or different from research with adults? Childhood, 9(3), 321-341. https://doi.org/10.1177/090756820200900300

Razmilic, S. (2019). Inmigración, vivienda y territorio. En I. Aninat & R. Vergara (eds) Inmigración en Chile. Una mirada multidimensional (pp. 101-147). Fondo de Cultura Económica.

Rojas, G.; Fritsch, R.; Castro, A.; Guajardo, V.; Torres, P. & Díaz, B. (2011). Trastornos mentales comunes y uso de servicios de salud en población inmigrante. Revista médica de Chile, 139(10), 1298-1304. https://doi.org/10.4067/S0034-98872011001000008

Rodríguez G. (1996). Metodología de la Investigación cualitativa. Málaga: Aljibe.

Sayad, A. (2006). Les enfants illegitimes. Actes de la Reserche en Sciences Sociales. 25: 61-81.

SJM, Servicio Jesuita Migrante. (2022). Balance de Movilidad Humana 2018-2022. https://sjmchile.org/2022/07/19/el-ingreso-irregular-de-menores-se-triplica-en-chile-en-un-ano/

Servicio Jesuita Migrante (SJM) (2020). Informe dinámicas fronterizas en el norte de Chile en el año 2020: Pandemia, medidas administrativas y vulnerabilidad migratoria. Informe 5, Arica.

Solar, O. & Irwin A. (2006). Social determinants, political contexts and civil society action: a historical perspective on the Commission on Social Determinants of Health. Health Promot J Austr, 17(3), 180-5. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/17176231/

Stang, M. F., & Stefoni, C. (2016). La microfísica de las fronteras. Criminalización, racialización y expulsabilidad de los migrantes colombianos en Antofagasta, Chile. Astrolabio, 17, 42-80.

Stang, F.; Lara Edwards, A.; & Andrade Moreno, M. (2020). Retórica humanitaria y expulsabilidad: migrantes haitianos y gobernabilidad migratoria en Chile. Si Somos Americanos, 20 (1), 176-201.

Stefoni, C.; González, E. A.; Gaymer, M. & Casas-Cordero, F. (2010). El derecho a la educación de los niños y niñas inmigrantes en Chile. Servicio de Publicaciones Argitalpen Zerbitzua. https://dialnet.unirioja.es/servlet/libro?codigo=427211

Tijoux Merino, M. E., & Palominos Mandiola, S. (2015). Aproximaciones teóricas para el estudio de procesos de racialización y sexualización en los fenómenos migratorios de Chile. Polis (Santiago), 14(42), 247-275. https://doi.org/10.4067/S0718-65682015000300012

Thompson, A.; Torres, R.; Swanson, K.; Blue, S. & Hernández Hernández, O. (2017). Reconceptualising agency in migrant children from Central America and Mexico. Journal of Ethnic and Migration Studies, 45(2), 235-252.

UNICEF. (2020). Estudio exploratorio de caracterización de niños, niñas y adolescentes migrantes de América Latina y el Caribe y sus familias en Chile. UNICEF. Informe final. https://www.unicef.org/chile/media/4361/file/Estudio%20exploratorio%20de%20caracterizaci%C3%B3n%20de%20ni%C3%B1os,%20ni%C3%B1as%20y%20adolescentes%20migrantes%20de%20Am%C3%A9rica%20Latina%20y%20el%20Caribe%20y%20sus%20familias%20en%20Chile.pdf

UNICEF (2023). Niños, niñas o adolescentes migrantes y refugiados en América Latina y el Caribe. https://www.unicef.org/lac/ni%C3%B1os-ni%C3%B1as-o-adolescentes-migrantes-y-refugiados-en-am%C3%A9rica-latina-y-el-caribe

Valencia Huerta, P. & Ramos Rodríguez, R. (2021). Análisis crítico del proceso de (des) regularización migratoria extraordinaria en Chile (2018-2019). Diálogo andino, (66), 399-417.

Walsh, C. (2009). Interculturalidad crítica y educación intercultural. Seminario “Interculturalidad y Educación Intercultural”, Instituto Internacional de Integración del Convenio Andrés Bello, La Paz, 9-11 de marzo.

Published

2023-06-30

How to Cite

Carreño Calderón, A., Obach, A., & Correa-Matus, E. (2023). “Traveling to be better”: migratory trajectories of children and adolescents who have entered Chile through nonauthorized crossing points during the COVID19 pandemic. Aiken. Revista De Ciencias Sociales Y De La Salud, 3(1), 53–69. Retrieved from https://eamdq.com.ar/ojs/index.php/aiken/article/view/43